donderdag 21 januari 2010

handel in blanke slavinnen

Een typische advertentie in een Armeens dagblad




DELOVOY EXPRESS
"GOK job" company
URGENTLY NEEDS
Managers, cooks, barmen, shop assistants
and
FOR OVERSEAS EMPLOYMENT
Waitresses and dancers
Address: House of Unions, building 2, office 15
Tel: 58-16-78


GETUIGENISSEN VAN MENSENHANDELAARS


Van hoertje tot mensenhandelaar

Ik was een prostituee hier in mijn kleine stad. Er was geen werk meer voor me. mensen konden zelfs mijn diensten niet meer betalen, en gaven me wat brood in ruil. Ik kwam in contact met een vriend die al eens afreisde naar Dubai, hij was de goede vriend van een Arabische man aldaar. Hij stelde me voor hetzelfde werk te doen in Dubai, waar het warm was en voor en hoop geld. Natuurlijk heb ik afgesproken met hem.

Vijf andere vrouwen en ik zijn op uitnodiging van een Arabische firma naar Dubai afgereisd.
In Dubai maakte ik snel connecties. Nu reis ik enkel nog heen en weer waarbij ik vrouwen van hier daar tewerkstel. 
Geld opent alle deuren, ik ben een gerespecteed persoon.
Binnenkort zal ik weer reizen. Ik verzamel nu een groep vrouwen om hen naar Dubai te brengen en hen te helpen om een beter leven op te bouwen.
De meeste vrouwen die ik heb meegenomen leven veel beter nu. Ik verkies ook geen minderjarigen mee te nemen, maar soms kan ik het aanbod gewoon niet weerstaan. Om ze mee te nemen is het duurder, je moet steekpenningen geven voor iedere stap; documenten, visa, oversteken van de grens enzovoorts. Uiteraard is de winst veel hoger.
Momenteel maken de nieuwe wetten in Dubai ons werk moeilijker en ingewikkelder.
Maar elk probleem is op te lossen en te overwinnen met wat steekpenningen en de nodige dosis creativiteit.
Intussen heb ik ook mijn neef en vader meegenomen, die voor mij ter plekke de zaken en de documenten regelen, zodat ik me beter kan concentreren op de aanwervingen en de paperassen hier. Ik kan nu van hieruit alles regelen, wat het aangenamer maakt, en een stuk makkelijker.
Zolang er geen werk is in Armenië, is dit een goede oplossing voor me, en een goede manier om geld te verdienen.

Getuigenis van een mannelijke mensensmokkelaar
Ik ben veroordeeld tot een jaar gevangenis. ik werd gearresteerd tijdens het verzenden van vijf meisjes. Ik stuur er meestal vijf per vlucht naar Dubai, meisjes die ik hier aanwerf, en mijn vriendin in Dubai zorgt voor de uitnodigingen en zij zorgt ook voor de meisjes daar. De meisjes daar hebben een beter leven dan hier. 
Toen ze me arresteerden zater er 27 andere meisjes op dezelfde vlucht. Ze wilden de verantwoordelijkheid voor alle meisjes op me schuiven, en dit terwijl ik een eerlijk man ben. De meisjes ginder hebben een beter leven dankzij mij.
Als compensatie voor het uitzitten van mijn gevangenisstraf en niet mijn vrienden in Dubai te noemen, kreeg ik van hen wat geld, waarmee ik me hier een appartement kon kopen. Ik help die arme meisjes van hier, en ook hun familie, soms wordt er zelfs geld opgestuurd naar hun familie, om geschenken te kopen, en wat kledij.
Ik krijg geld toegestuurd voor het opstellen van de documenten van de meisjes en voor steekpenningen.

Meestal gaat het om meisjes tussen de 20 en de 24 jaar, heel af en toe eens een jongere, maar dan enkel op vraag van de familie.
Ik denk dat we hier vele families helpen, en begrijp dan ook niet dat ik daarvoor de gevangenis in moest. Ik help hen uit de armoede van Armenië. De meeste vrouwen denken wel dat ze gaan schoonmaken, of als au pair gaan werken bij rijke Arabieren. Moeders bieden soms hun dochters aan me aan, zodat die dan vanuit Dubai hun familie hier kunnen onderhouden.
De laatste jaren, omdat het wat moeilijker gaat, hebben we een nieuw systeem om sneller de grens over te komen, als we eens een jong meisje meezenden. Dan komen we te laat aan op de luchthaven, zodat een gedegen paspoortcontrole onmogelijk is. De vliegtuigen wachten niet, en er is betaald voor de vlucht, dus snel snel inchecken en dat loopt zeer goed.
De dag dat de politie me arresteerde voelde ik al op de luchthaven dat er iets niet pluis was. Onze informant gaf me nog een teken, maar het was toen al te laat. ik had slechts vijf meisjes op de vlucht, maar kreeg de verantwoordelijkheid voor alle 27. Dit vond ik pas uit op de rechtbank.
De pooier waarmee ik samenwerk zorgt goed voor de meisjes en betaalt hen goed. We hebben zelden minderjarigen, enkel wanneer de moeders hen aan ons aanbieden. Ik weet wat het betekent, de extra inkomens voor de arme families hier, dus help ik hen hun minderjarige dochter naar Dubai te krijgen.
We hebben onze informanten in Dubai en Armenië, allemaal overheidsfunctionarissen en mensen op de luchthavens.
Ja, de pooier verdient een hoop geld, maar ZE is niet zo gierig als andere pooiers, er deelt met ons allemaal, met de meisjes, de informanten en met ons. Afhankelijk van de situatie en de meisjes die meereizen betalen we aan de informanten van 100 tot 150 dollar per vlucht.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten